NIEPUBLICZNEGO
PRZEDSZKOLA EKOLOGICZNEGO
„BAJKOWY DWOREK”
W OŚWIĘCIMIU
Koncepcja pracy
Załącznik nr 1
do Uchwały Nr 4 / 2017
Rady Pedagogicznej Niepublicznego Przedszkola
Ekologicznego „Bajkowy Dworek” w Oświęcimiu z dnia 14 września 2017 r.
Modyfikacja koncepcji pracy
Niepublicznego Przedszkola Ekologicznego „Bajkowy Dworek” w Oświęcimiu na lata
2015/2017 w roku szkolnym 2017/2018 podjęta uchwałą Rady Pedagogicznej w
dniu 14 września 2017r.
(dokonana na podstawie nowej podstawy programowej
wychowania przedszkolnego wniosków wynikających ze sprawowanego nadzoru
pedagogicznego, ukierunkowania pracy przedszkola na rozwój
dzieci, z uwzględnieniem: potrzeb rozwojowych naszych wychowanków, specyfiki
pracy przedszkola i oczekiwań środowiska
lokalnego jak również z uwzględnieniem kierunków realizacji polityki oświatowej
państwa na dany rok szkolny oraz tematy wiodące w bieżącym roku szkolnym
zawarte w rocznym planie pracy przedszkola).
Podstawa prawna:
Koncepcja
pracy przedszkola oparta jest na celach
i zadaniach zawartych w aktach prawnych:
·
Ustawę o systemie
oświaty z dn. 7 września 1991 r. (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn.
zm.)
·
Ustawę z dnia 14
grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. 2017 poz. 59)
·
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA
EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej
wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla
szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w
stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I
stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy
oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej(Dz.U. z 2017 r. poz.356)
·
Kartę Nauczyciela z dn.
26 stycznia 1982r. (Dz.U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 z późn. zm.).
·
Konwencję o prawach
dziecka z dnia 20 listopada 1989 r.
·
Statut Niepublicznego Przedszkola „Bajkowy Dworek”
O NASZYM PRZEDSZKOLU
Niepubliczne Przedszkole Ekologiczne „Bajkowy
Dworek”- rozpoczęło swoją działalność
3 września 2012 roku i przyjęło profil
ekologiczny Placówka zlokalizowana jest w spokojnej, urokliwej dzielnicy
Oświęcimia na Zasolu przy ulicy B. Prusa 1. Przedszkole mieści się w wolno
stojącym, dużym jednopiętrowym budynku. Jego atutem są przestronne sale,
okazały ogród doskonale wyposażony w sprzęt do zajęć i zabaw ruchowych. Budynek
i przylegający do niego ogród znajduje się na terenie ogrodzonym. Dzieci
uczęszczające do przedszkola zamieszkują głównie pobliskie osiedla ale również
pochodzą z odległych dzielnic i pobliskich miejscowości. Nasze przedszkole jest
kolorowe i bajeczne. Doskonalimy swoją bazę lokalową. Sale wyposażone są w
nowoczesny sprzęt, piękne zabawki, meble, pomoce i środki dydaktyczne
sprzyjające indywidualizacji pracy i twórczej aktywności dzieci. We wszystkich
dziedzinach życia prowadzimy działania zmierzające do minimalizowania
negatywnych wpływów człowieka na środowisko. Działania te pomagają dzieciom w
ukształtowaniu świadomego, przyjaznego odnoszenia się do natury i wszelkich
form życia, a także do własnego ciała i umysłu. Chcąc ułatwić dziecku
porozumiewanie się z najbliższym otoczeniem stosujemy wiele ćwiczeń i zabaw
doskonalących mowę dziecka. W przedszkolu działa gabinet logopedyczny, gdzie
specjalista prowadzi zajęcia dla dzieci. W przedszkolu obecnie funkcjonuje 5
oddziałów dziecięcych. Praca wychowawczo - dydaktyczna planowana jest w oparciu
o nową podstawę programowa wychowania przedszkolnego. W przedszkolu organizowane
są zajęcia o problematyce ekologicznej. Nauczyciele znają potrzeby i zainteresowania dzieci oraz posiadają
umiejętność atrakcyjnego prowadzenia zajęć.
Zajęcia
prowadzone są przez wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną, stale podnoszącą swoje
kwalifikacje zawodowe.
Absolwenci naszego przedszkola to dzieci znające język angielski, otwarte,
twórcze, komunikatywne, przygotowane do podjęcia obowiązków na kolejnym
szczeblu edukacji. Znające siebie i swoje możliwości, akceptujące odrębność
innych, potrafiące odnaleźć się w nowej sytuacji, rozwiązujące problemy, dążące
do osiągnięcia sukcesu i radzące sobie z porażkami. Dzieci opuszczające
przedszkole wykazują się wysokim stopniem opanowania wiedzy, umiejętności i
postaw, warunkujących osiągnięcie sukcesu szkolnego. Dobra baza, wyposażenie,
estetyka pomieszczeń i otoczenia dopełnia działania wychowawczo - dydaktyczne i wpływa na wysoką
ocenę. Placówka inwestuje w nauczycieli, pracowników, bazę lokalową, a zyskują
na tym przede wszystkim dzieci. W tym roku szkolnym 2017/18 nasze przedszkolaki
będą korzystać na terenie przedszkola z groty solnej z tężnią solankową co ma
pozytywnie wpłynąć na aspekt zdrowotny i zmniejszyć zachorowalność dzieci.
W placówce
prowadzone są, w ramach czesnego, następujące zajęcia
WIZJA PRZEDSZKOLA
Przedszkole jest placówką:
Profesjonalną, przyjazną dziecku, rodzicom i środowisku.
bezpieczną
posiadającą tożsamość
gwarantującą sukces na starcie w
dorosłość
W dojrzałości
fizycznej – ogólna
sprawność ruchowa, odporność na choroby zmęczenie
W
dojrzałości emocjonalnej – zdolność do przeżywania różnorodnych uczuć, panowanie nad emocjami
W
dojrzałości społecznej – umiejętność nawiązywania kontaktów interpersonalnych, przestrzeganie
reguł życia społecznego
W
dojrzałości umysłowej – ciekawość
świata, chęć i umiejętność uczenia się
respektującą zasadę zrównoważonego rozwoju
CEL WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
zgodny z nową podstawa programową
Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka.
Wsparcie to realizowane jest przez
proces opieki, wychowania i nauczania –
uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu
działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i
piękna. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki
na pierwszym etapie edukacji.
Wychowanie i
opieka
W naszym
przedszkolu każde dziecko traktujemy indywidualnie i podmiotowo.
Rozbudzamy w nim
wiarę we własną skuteczność. Organizujemy środowisko umożliwiające nabywanie
kompetencji społecznych przez dziecko, wdrażamy do zachowań społecznie
akceptowanych. Staramy się, aby wychowankowie czuli się w przedszkolu
bezpiecznie. Rozbudzamy pozytywne relacje pomiędzy dzieckiem a nauczycielem.
Przedszkole rozwija kompetencje społeczne dzieci, uczy współdziałania i
prowadzi planowy proces wychowawczy oparty na wartościach. Dzieci uczą się
odróżniać dobro od zła. Katalog wartości obejmuje: dobro, piękno, prawdę,
miłość, przyjaźń, współdziałanie, szacunek, zdrowie, przyrodę, ojczyznę.
Nauczyciele monitorują indywidualny rozwój każdego wychowanka w czasie
systematycznych obserwacji, prowadzonych w celu zapewnienia najlepszych
warunków do osiągnięcia sukcesów rozwojowych. Proces wspomagania rozwoju
i edukacji dziecka
zmierza do osiągnięcia przez nie gotowości do podjęcia nauki w szkole.
Przedszkole bada tę gotowość i w zależności od wyników badania prowadzi zajęcia
wspomagające i korygujące rozwój dziecka, a także udziela pomocy
psychologiczno-pedagogicznej. Dzieciom udzielana jest pomoc w wyrównywaniu
szans edukacyjnych i rozwoju w ich własnym tempie.
Edukacja
W pracy wychowawczej i dydaktycznej
preferujemy otwarty styl i aktywne metody. Tworzymy sytuacje edukacyjne, które
wynikają z potrzeb dzieci i wyzwalają ich potencjał twórczy. Nauka przez zabawę
umożliwia dzieciom: przygotowanie do nauki czytania i pisania, wzbogacenie
wiedzy z różnych dziedzin, wzbogacenie słownika, doskonalenia umiejętności
manualnych, usprawniania koordynacji wzrokowo - słuchowo - kinestetycznej,
ćwiczenia koncentracji uwagi, ćwiczenie pamięci, rozwijanie zdolności
matematycznych i artystycznych, poznawanie świata za pomocą wszystkich zmysłów
oraz wyrażanie emocji poprzez tworzenie i przeżywanie. Nauczyciele odpowiednio
planują i określają wymagania edukacyjne, uwzględniając możliwości wiekowe i
rozwojowe dzieci oraz integrację i korelację treści programowych stosując
metody aktywizujące. Szczególną uwagę zwracamy na naukę samodzielnego i
logicznego myślenia, które w przyszłości pomogą dziecku przyswajać wiedzę z
różnych dziedzin. Dajemy dzieciom solidne podstawy, aby mogły osiągnąć sukces w
szkole, aby z przyjemnością czytały i pisały, aby były gotowe do odkrywania
świata i nabywania nowych umiejętności.
Misja
Przedszkola
W przedszkolu najważniejsze jest dziecko.
Pierwszorzędną wartość stanowi dla nas troska
o podopiecznych, ich rozwój, aktywność i beztroskie
dzieciństwo w nieustannej współpracy z rodziną:
Wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka
·
Czyta proste teksty
·
Orientuje się w schemacie ciała i przestrzeni
·
Zna cyfry i znaki matematyczne, potrafi liczyć,
porządkować i klasyfikować
·
Jest sprawne manualnie i grafomotorycznie
Nauka radzenia sobie z własnymi emocjami oraz rozwiązywania sytuacji
trudnych.
·
Potrafi kontaktować się z innymi dziećmi i dorosłymi
·
Współdziała z dziećmi, nauczycielami i innymi osobami
w przedszkolu.
·
Potrafi dopasować zachowanie adekwatnie do sytuacji.
Zapewnienie dziecku możliwości odnalezienia swego miejsca w grupie
rówieśniczej i społeczeństwie.
·
Szanuje zabawki
·
Potrafi organizować zabawy dla siebie i innych.
·
Zna i przestrzega zasady i reguły panujące w grupie
·
W trakcie działania jest twórczy.
Dbanie o zdrowie i bezpieczeństwo dzieci.
·
Dba o czystość osobistą.
·
Samodzielnie się ubiera.
·
Zna zasady bezpiecznego poruszania się po drodze oraz
zachowania się w miejscach publicznych.
·
Jest sprawny ruchowo.
Przewodnie
cele naszej pracy, to:
gazetkę
przedszkolną.
przygotowanie
dzieci do posługiwania się językiem mniejszości narodowej lub etnicznej lub
językiem regionalnym poprzez rozbudzanie ich świadomości narodowej, etnicznej i
językowej.
Nasz absolwent
·
Jest aktywny i radosny
·
Dba o swoje bezpieczeństwo i zdrowy styl życia
·
Jest samodzielny i komunikatywny
·
Mówi o problemach, pokonuje trudności
·
Przestrzega zasad i norm społecznych
·
Rozwija umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę,
małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne
·
Szanuje środowisko przyrodnicze, dostrzega piękno
otaczającej rzeczywistości
·
Aktywnie uczestniczy w życiu przedszkola i rodziny
·
Ma świadomość własnej tożsamości, czuje się Polakiem i
Europejczykiem
·
Posiada wiedzę, umiejętności niezbędne do podjęcia
obowiązków szkolnych
·
Poznaje język obcy - nowożytny
Współpraca z
rodzicami
Cele
współpracy przedszkola z rodzicami
Kryteria
sukcesu
W naszym przedszkolu dziecko:
Dziecko
ma prawo do:
· życia i rozwoju,
·
Koncepcja i Statut pracy Przedszkola "Bajkowy Dworek" |